Pop art w modzie

23 grudnia 2015 - Bez kategorii - przeczytano:    203    razy,

Z galerii sztuki na wybieg – pop art w modzie

Zainteresowanie projektantów mody sztuką jest w ostatnich sezonach na porządku dziennym. W swoich projektach przejawiają inspiracje malarstwem, grafiką i rzeźbą. Kolekcje nawiązują wzorami, kształtami i emblematami do ekspresjonizmu, surrealizmu, impresjonizmu, oraz kubizmu. Ci, którzy znają się choć trochę na historii sztuki, zauważą że wszystkie te kierunki pochodzą z współczesności. I nic dziwnego – dzisiejsza moda chce głównie nawiązywać do nowoczesnych trendów, być synonimem niekonwencjonalności, a przede wszystkim dąży do zaspokojenia potrzeb estetycznych mieszkańców ultranowoczesnych metropolii. Dlatego prąd artystyczny zwany pop art jest strzałem w dziesiątkę – jego założenia, które realizowali artyści, skupiały się przede wszystkim na naturze kultury masowej wielkiego miasta. Wielki twórca pop artu – Andy Warhol wiedział jak przy pomocy środków artystycznego wyrazu opowiedzieć o fenomenie świata reklamy i charakterze zachodniego konsumpcjonizmu. Muzea zawdzięczają mu wiele wytworów sztuki, a kreatorzy mody cały wachlarz inspiracji i pomysłów na niebanalne i natchnione sztuką kreacje.

Sztuka kolażau – łączenie codzienności z niezwykłością

Zanim pop art wkroczył na salony i zaczął dyktować swoje kanony tworzenia, sztuka i codzienność leżały na przeciwległych biegunach. To Andy Warhol sprawił, że ta granica się całkowicie zatarła, gdyż on potrafił widzieć w codziennym i monotonnym życiu niezwykłość i piękno. Z przedmiotów codziennego użytku tworzył obiekty godne podziwu, wskazywał, że otaczający nas świat, który umyka zazwyczaj naszej uwadze, jest pełen fascynujących elementów. Jego słynna puszka zupy pomidorowej Campbella zrobiła ogromną karierę i do dzisiaj jest jednym z najczęściej wykorzystywanych emblematów. Przykładem są buty firmy Converse z linii Chuck Taylor All Star, które dzięki nadrukowi z puszką Campbella zyskały specjalnego charakteru i przestały być zwykłymi trampkami. Model ten zrobił wielką karierę i zaraz po pojawieniu się w sklepach zniknął z półek. Pop nadruki są bardzo pożądanym motywem i pojawiają się nie tylko na koszulkach i casualowych zestawach, ale najwięksi projektanci mody nie widza przeszkód by umieszczać je na eleganckich kostiumach, a nawet wieczorowych kreacjach! Kolekcje Au Jour Le Jour, Fay, czy Acne Studios udowadniają, że pop nadruki są znakomitą alternatywą dla dziewczęcych groszków, kraty, czy pepitki. Patrzac na takie stroje widzimy motywy nawiązujące do amerykańskiej popkultury. Są żywcem wzięte ze potów reklamowych i billboardów, dotyczą postaci z kreskówek, przedmiotów domowego użytku, a nawet jedzenia. Moda sięgając po to, co pochodzi z codzienności, zyskuje – paradoksalnie – niecodziennego charakteru, gdyż przekraczając utarte wzory wybija się ponad rutynę.

Moda uczy historii sztuki

Co prawda, trudno jest przebić popularność motywów pop artowych – bo kto nie zna obrazu Marilyn Monroe czy wspomnianej puszki Campbella w wykonaniu Andy Warhola. Jednak pop art nie jest osamotniony, gdyż projektanci mody sięgają po środki wyrazu właściwe wszystkim znanym nurtom sztuki. Sami także możemy się bawić i tworzyć w swoich zestawieniach mariaż mody ze sztuką. Łącząc zwierzęce wzory z geometrią uzyskamy efekt podobny do klimatu z obrazu „Cinquenta” Salvadora Dali, a łącząc różnorodne geometryczne kształty będziemy niczym żywy obraz kubistyczny Georges’a Braque’a. Pokazy Oscara de la Renty zainspirowane twórczością Edgara Degas’a, obfitowały w purpurowe kreacje, a u Dolce & Gabbana przewijają się na tkaninach niestandardowe nadruki – np. ogromne klucze – niczym z surrealistycznych wizji. Wybiegi mody prezentują coraz to nowsze i odważniejsze pomysły na to, by mówić językiem artystów. I nie ma się co dziwić, że są to udane projekty, bo moda jest bytem, który sam zalicza się do dziedziny sztuki, a wchodząc z dialog z twórczością wielkich artystów wzbija się na wyżyny i staje się sztuką przez wielkie „S”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *